Den sorte engel
Af Lukas Sprehn
DEL 1:
Mikkels mor stod og kiggede til anden og den sprøde og saftige flæskesteg, der lå i ovnen og stegte.
Hans far stod og rettede på træets stjerne, mens hans lillesøster, Lise, pakkede sine hjemmelavede glasskåle ind til bedsteforældrene.
Det var den treogtyvende december, klokken var ni om aften, det var jul næste dag, så de skulle helst tidligt i seng, men der var nogle få ting der manglede at blive gjort: at få pakket de sidste gaver ind, dem til bedsteforældrene, både farmor og farfar og mormor og morfar. Anden og ribbensstegen skulle være helt færdig, men Mikkel var allerede på vej i seng.
Det var herlig en tid, juletiden. En tid med god mad, familiehygge, fantastiske dekorationer, julefilm, julekalendere, nissehuer, julemænd, slik, massevis af gaver og glædelige overraskelser. Men julen have også sine mørke sider, som vi nu skulle være vidner til, da det pludselig bankede på døren.
En, to… tre gange.
››Hvem kan det dog være på denne tid?‹‹ spurgte hans mor.
››Det er vel bare en sanger, der samler penge ind til de hjemløse, og fattige børn i udlandet? ‹‹ svarede han.
Det bankede igen, denne gang højere end før… en, to, tre gange. Så stoppede det brat, og huset fyldtes af en intens, og uhyggelig stilhed.
››Hjælp!‹‹ sagde drengen, da han så noget under hoveddørens sprække. Han havde opdaget noget dér, der fyldte ham med rædsel, der malede sig i hans ansigt, som dybe furer ved øjnene, og en opspilet mund.
Der sivede en damp, nej en slags kold tåge, ind fra sprækken, og fyldte huset, lagde sig som et tæppe over gulvet, og frys hans lemmer til is.
››Mor! Far! Lise!‹‹ råbte han, men hans lille stemme druknede i tågens rædselsbanker.
Han drejede hovedet, og da han så hvad han så, skreg han højt og længe, det var et rædslens skrig. For de stod alle stille, som var tiden frosset til is, og en julekugle af krystalglas som hans far havde været ved at tabe oppe fra stigen, mens han pyntede træet efter at have rettet på stjernen, hang i luften, ingen snor holdt den oppe.
Han opdagede at han var den eneste der kunne bevæge sig, tiden var frosset, og det endda helt til.
Han forsøgte at sig med: ››Hvem er det?‹‹ Intet svar.
Så begyndte han med langtrukne skridt, og isede ben, at vakle over mod døren, for at tage et kig ud, hvad enten Fanden skulle stå på den anden side. Han måtte gøre det, han vidste ikke hvorfor, men han følte bare at han var nødt til det.
Han pludselig foran den mørke dør, og opdagede hvor afskallet malingen egentlig var, og hvor råddent træet var. Men… han huskede den da som det mest blankpolerede han nogensinde havde set, og om sommeren kunne han endda blive blændet når solens stråler ramte dørens glatte overflade, og blev reflekteret som tusinde sole.
Men han så slog det ham, døren havde forandret sig, sådan havde den ikke set ud tidligere samme dag. Han blev endnu mere skræmt nu, mens han med en rystende hånd rakte ud mod håndtaget.
Hans fingre lukkede sig om metallet, med trak hurtigt hånden til sig. Den havde været kold, forbandet kold. Han forsøgte derefter igen, og pressede så dørhåndtaget ned. Hvad gemte der sig mon bag døren, hvad for rædsler kunne der befinde sig på den anden side af den mur der afholdt ham fra frihed?
Han havde tænkt sig at åbne døren langsomt, først på klem, men han følte det som værende umuligt, og i stedet rev han døren op med et sådan ryk, at han blev helt forskrækket over at der ingen ting var. Han blinkede et par gange. Så gned han øjnene, han var så træt… Og da han fjernede hænderne fra sit stivfrosne ansigt igen, stod der en høj skikkelse foran ham.
Han veg tilbage, og udstødte et lille forpint og ulykkeligt skrig. Det var en sortklædt skikkelse, der på trods af sin store sorte kutte, så ud til at være let som en fjer, han næsten svævede over jorden så Mike. Han lignede Døden, syntes han, eller ’manden med leen’ som man også kaldte ham. Bag mørket der skjulte ansigtet i hætten, kunne to rødglødende øjne skimtes.
En stemme som lød hæs, strømmede ud fra mandens hætte, en stemme der var som et langt suk.
››Ærede, Mikkel, jeg ser at du har det fint…‹‹
Drengen, der hed Mikkel, veg endnu længere bagud, og snublede over den indendørs måtte, der lå udspredt foran den kolde åbning i væggen, den kolde åbning, der syntes mere som en port ind til de dødes rige, end ud til nabolagets gader og stræder.
››Hvem… hvem er du?‹‹ spurgte Mikkel med rystende stemme. Frosten udefra, sneg sig ned i hans hals, og den brændte som hede kul. Det gjorde ondt, det var koldt, meget, meget koldt.
››Jeg, Mikkel, er hvad der snart skal blive, næsten er, og hellere end alt vil undgå, at blive Dødningen.‹‹
››Hvabehar? Død… Dødningen?‹‹
››Mikkel… jeg er ærkeenglen Michael. En falden engle, leder af Guds hellige englearmé.‹‹
Mikkel tænkte lidt, og kom pludselig i tanke om noget. Uden at vise frygt, selvom det undrede ham mange år efter, hvordan han havde båret sig ad med det, spurgte han: ››Men, hr. ærkeenglen Michael, overlevede jo kampen mod ærkeenglen Lucifer, og kastede ham ud af Himlen, hvorefter han faldt til jorden, og blev Djævelen, er det ikke sandt?‹‹
››Det, min dreng, er kun en halv sandhed. Tre år efter de hændelser, blev jeg forrådt af en mægtig himmelånd i form af en slange, den var i ledtog med Djævelen.‹‹
››Så du landede altså på overfladen?‹‹
››Præcis. Halvdød faktisk, men så skete det utænkelige. For jeg var jo ikke tæt på Himlen længere, i hvert fald ikke tæt nok, så udødeligheden rakte ned til hvor jeg befandt mig, og derfor helede jeg heller ikke efter kvæstelserne… ‹‹ Englen Michael tøvede, og rettede blikket op mod Himlen bag sig. Hans øjne lynede, men Mikkel så det ikke. ››Manden med leen besøgte mig.‹‹
Nu kunne Mikkel ikke holde til det længere. Dette her var for uhyggeligt, og for mærkeligt, så han bedte denne fremmede mand at gå, men Michael svarede at det kunne han ikke.
››Hvorfor?‹‹
››Fordi jeg, ærkeenglen Michael, havde indgået en pagt. Jeg skulle være den næste Død, jeg skal en dag være manden med leen. Men jeg havde selvfølgelig ikke lyst, men var nødt til det! Jeg er Døden, Mikkel, men du, menneskedreng, skal følge i mine fodspor som Dødens arvtager.‹‹
Døden Michael, trak sin hætte af, og afslørede et besynderligt skue. Hans ansigt var som en udøds, halv gyldent menneske – eller engle – hud, og ben der rage frem fra åbne men tørre sår.
››Jeg er jo engel, Mikkel… Men måske ved du ikke hvorfor jeg også passer så godt til denne forfærdelige profession, men så skal jeg sige dig hvorfor: Døden kaldes også, Dødens Engel. Mikkel, din første lektion starter med det samme, du har tre uger, og efter den tid vil tiden i den virkelige verden, altså på Jorden, starte igen.‹‹

Søg

LinkBack URL
About LinkBacks
Besvar med citat
Haha *at rive sig selv i håret af fustration*
Bogmærker